Motta gode tilbud 

og siste nytt!

Ja, jeg vil gjerne motta nyheter, tips og tilbud via e-post fra Vesterålens Naturprodukter AS. Jeg kan trekke tilbake mitt samtykke når som helst

Vi bruker cookies samt cookies fra tredjepart for å huske dine innstillinger, for å måle trafikk og for å vise målrettede annonser.
Gjennom å klikke videre på vår nettside aksepterer du denne bruken av cookies.
Du kan lese mer om vår bruk av cookies og hvordan du fjerner dem. Les mer her >

Fri frakt og retur på abonnement og bestillinger > 500 kr.
Rask levering
Sikker Netthandel
Trenger du hjelp:
800 80 818

Handlekurven

Helsedirektoratet anbefaler omega-3

Helsedirektoratet anbefaler oss å spise fisk til middag to til tre ganger i uken og gjerne bruke fisk som pålegg. Dette tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk i uken, hvorav minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler VNP et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje

Hvorfor skal du spise omega-3?

Det er gjort over 10 000 vitenskapelige studier på effekten av omega-3. De fleste er positive, og viser en klar sammenheng mellom inntak av omega-3 fettsyrene EPA og DHA og opprettholdelsen av god hjerte, hjerne og øyehelse.

Helsemyndighetene i Norge har foreløpig ikke en egen anbefaling på inntak av marint omega-3, men anbefaler at totalt omega-3 (plante omega-3 + marint omega-3) bør utgjøre 1 energiprosent i kostholdet.

European Food Safety Authority (EFSA) har fastsatt retningslinjer for hvilke mengder av omega-3 fettsyrene EPA og DHA du må spise daglig for å oppnå positiv helse-effekt. For friske personer er dette 250 mg EPA og/eller 250 mg DHA, som utgjør cirka 0,1 energiprosent. Dette er nå godkjent som helsepåstander for omega-3 i EU:

  • Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA. 

  • Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA. 

I tillegg har både World Health Organization (WHO) og Nordic Nutrition Recommendations (NNR) har inkludert omega-3 fettsyrer i sine næringsstoffanbefalinger.

Matvarekilder

Sjømat er en viktig bestanddel i et variert kosthold, i tillegg til at regelmessig inntak av omega-3 fettsyrene EPA og DHA fra sjømat har dokumentert helseeffekt på hjerte, hjerne og syn.

I fet fisk som laks, ørret, makrell og sild finner du det sunne fettet i selve fiskekjøttet og under skinnet. Magrere fiskekjøtt som torsk og sei inneholder mindre fett, disse fiskeslagene lagrer nemlig fettet sitt i leveren.

Spiser du 2 kapsler Fri Flyt Omega-3 per dag får du i deg 300 mg EPA og 216 mg DHA, i tillegg til det du får i deg gjennom maten du spiser.

Helsedirektoratet anbefaler oss å spise fisk til middag to til tre ganger i uken og gjerne bruke fisk som pålegg. Dette tilsvarer totalt 300-450 gram ren fisk i uken, hvorav minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell eller sild. Om du ikke spiser fet fisk eller spiser lite fet fisk, anbefaler Vesterålens Naturprodukter et daglig tilskudd av omega-3 fra fiskeolje.

Ref. PP-FRI-NOR-0440

Relatert produkt

Emner

Kontakt oss

Vesterålens Naturprodukter AS
Postboks 3034 Elisenberg, 0207 Oslo
Ved retur av produkt: c/o Responsservice, PB 24, 2716 Harestua
Besøksadr.; Enebakkveien 117, 0680 Oslo
Org.nr: 986 210 229

Telefon: 800 80 818
E-post: kundeservice@vnp.no

Åpent: mandag - fredag 08:00 - 16:00

Frakt og retur

  • Copyright 2020 | Vesterålens Naturprodukter AS