Motta gode tilbud 

og siste nytt!

Ja, jeg vil gjerne motta nyheter, tips og tilbud via e-post fra Vesterålens Naturprodukter AS. Jeg kan trekke tilbake mitt samtykke når som helst

Vi bruker cookies samt cookies fra tredjepart for å huske dine innstillinger, for å måle trafikk og for å vise målrettede annonser.
Gjennom å klikke videre på vår nettside aksepterer du denne bruken av cookies.
Du kan lese mer om vår bruk av cookies og hvordan du fjerner dem. Les mer her >

Fri frakt og retur på abonnement og bestillinger > 500 kr.
Rask levering
Sikker Netthandel
Trenger du hjelp:
800 80 818

Handlekurven

Omega-3 er alltid en god idé!

At hva du spiser og drikker påvirker helsen din er vel de færreste i tvil om. Å forstå hvorfor omega-3 alltid er en god idé er et viktig steg i å ta vare på hjertet ditt. Her kommer 5 fakta om de sunne fettsyrene!

FAKTA: Enkelte typer fett er sunt!

Du hører sikker ofte at vi spiser alt for mye fet mat, men mange av oss, både i Europa og Nord-Amerika får ikke i oss nok sunt fett. Å spise nok av de sunne omega-3 fettsyrene er viktig for din hjertehelse.

FAKTA: Det finnes flere forskjellige typer omega-3

Du har garantert fått med deg at omega-3 er sunt. Men visste du at det finnes flere forskjellige typer omega-3? De 3 viktigste typene er EPA, DHA og ALA. ALA stammer fra planteriket, og du finner det blant annet i lin- og chiafrø. EPA og DHA får du hovedsakelig fra fet fisk og annen sjømat.

FAKTA: Omega-3 bidrar til et sunt hjerte

Kroppen din kan produsere litt av de langkjedede fettsyrene EPA og DHA dersom du spiser ALA, men kun i begrensede mengder. Derfor bør du også tilføre kroppen ekstra EPA og DHA fra fisk og sjømat, eller et kosttilskudd. En jevn og trofast tilførsel av de sunne omega-3 fettsyrene gjennom kostholdet er godt for hjertet.

FAKTA: Å spise sjømat er ikke den eneste måten du kan få i deg omega-3

Dersom du ikke spiser fet fisk regelmessig kan du få i deg de sunne omega-3 fettsyrene gjennom å spise et kosttilskudd eller matvarer som er beriket med omega-3. I tillegg til omega-3 kapsler og tran finnes det brød, kaviar, leverpostei, smør, appelsinjuice og yoghurt som er tilsatt de sunne omega-3 fettsyrene. Sjekk etiketten, og vær sikker på at du velger et tilskudd eller matvarer som inneholder EPA og DHA.

FAKTA: Forskning viser at omega-3 er godt for hjerte, hjerne og syn

Omega-3 er et av de næringsstoffene det har blitt forsket mest på. Faktisk finnes det så mange som 27 000 publiserte studier om omega-3. Det er bred enighet om at de de langkjedede fettsyrene EPA og DHA er godt for hjerte, hjerne og syn.

  • Omega-3 fettsyrene EPA og DHA bidrar til å opprettholde hjertets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg EPA og DHA. 

  • Omega-3 fettsyren DHA bidrar til å opprettholde hjernens og synets normalfunksjon. Positiv helseeffekt oppnås ved daglig inntak av 250 mg DHA. 

Kilder: GOED Omega 3 European Food Safety Authority (EFSA)

Ref. PP-FRI-NOR-0290

Relatert produkt

Emner

Kontakt oss

Vesterålens Naturprodukter AS
Postboks 3034 Elisenberg, 0207 Oslo
Ved retur av produkt: c/o Responsservice, PB 24, 2716 Harestua
Besøksadr.; Enebakkveien 117, 0680 Oslo
Org.nr: 986 210 229

Telefon: 800 80 818
E-post: kundeservice@vnp.no

Åpent: mandag - fredag 08:00 - 16:00

Frakt og retur

  • Copyright 2020 | Vesterålens Naturprodukter AS